Indicativul TDI a apărut pentru prima oară pe o maşină Audi în 1989: modelul Audi 100 a fost dotat cu un motor turbo-diesel în cinci cilindri (cunoscut ulterior sub codul R5). De atunci, maşinile Audi cu motoare TDI au devenit cele mai vândute din gama producătorului auto german, iar cel mai puternic TDI la ora actuală este V8-ul de 4,2 litri şi 385 CP de pe Audi A8.
Hai că şi-au luat revanşa în faţa celor de la BMW. Dar mai e până la producţia de serie…
Însă marele război în domeniul orgoliilor diesel se duce acum pe teritoriul motoarelor cu 6 cilindri, unde Audi oferă un V6 BiTDI de 3,0 litri şi 313 CP. Mult, dar sub cei 381 CP pe care-i oferă BMW cu dieselul lor ”şase în linie” care se ascunde sub indicativele M550d sau M50d. Aşa încât putem spune că RS5 TDI e şi un răspuns izvorât din orgoliu…
Punctul principal de atracţie al acestui concept nu îi reprezintă, totuşi, valorile de putere maximă (385 CP) sau de cuplu maxim (750 Nm) – adică +4 CP, respectiv +10 Nm faţă de motorul rival al celor de la BMW. Audi ne atrage atenţia asupra altei delicatese: compresorul electric.
Motorul BiTDI a primit un compresor electric suplimentar. Deci noul indicativ care va fi?
Celor două turbocompresoare li se alătură acest nou dispozitiv, alimentat de la un circuit separat de 48V, rolul său fiind acela de a interveni în momentele în care turbocompresoarele nu au suficientă presiune. Mai pe scurt, compresorul electric e gândit să elimine orice urmă de ”turbo-lag”, eficienţa motorului crescând considerabil.
Astfel, Audi RS5 TDI se laudă cu un consum mediu de numai 5 litri/100 km (ceea ce, raportat la puterea maximă, este excelent), iar demarajul 0-100 km/h se realizează în doar 4 secunde (faţă de 4,6 secunde la RS5-ul dotat cu marele V8 de 450 CP). Valori la care mai contribuie şi tracţiunea integrală quattro sau cutia automată cu 8 trepte.
Vedeţi ce scrie pe capotă? ”Concept”. Deci nu mai visaţi la un bolid diesel sportiv de serie RS5 TDI…
Din păcate pentru cei care ar dori un astfel de RS5 TDI, conceptul de faţă rămâne doar la stadiul de prototip. Soluţia tehnică, în schimb, o vom regăsi pe viitorul Audi Q7, după care şi pe viitorul A6. Şi, cel mai probabil, compresorul electric va fi adaptat foarte curând pe orice motor turbo, deoarece poate contribui decisiv la scăderea drastică a consumului şi poluării.